Forbidden landscape (2012)

Steel, glass
h. 230 cm, w. 700 cm, l. 800 cm

Rundten om

Skulpturi

Den Frie Udstillingsbygning

 

Skulpturen er en stor, åben konstruktion bygget op af blankt fladstål, som er valset i halve udstrakte rundinger. Skulpturen er sammensat med bolte i bevægelige led. Samlingerne indikerer, at konstruktionen kan klappes sammen eller foldes yderligere ud som liggende markiser, paraplyer eller kalecher.

 

Det er et slags grundelement fra tidligere tider, hvor den mekaniske tænkning var i direkte relation til menneskekroppen; tilgængelig og forståelig som kroppens led.

De cirkulære volumener skyder frem i en organisk forgrening, hvor det ene rum lægger sig uden på et andet som arkitektoniske knopskydninger i forskellige lag og retninger.

Beskueren kan gå ind gennem de mange rum, som var det en drivhuskonstruktion uden glas.

 

Skulpturens mobile karakter og rundede form placerer den i et futuristisk univers, som peger både bagud og fremad i tid. Dens enkelhed og geometriske abstraktion knytter an til konstruktivismen, men dens ekspansive rumlighed skaber nye perspektiver, nye tilstande og rum for væren.

 

1000 is-asietter ligger side om side på gulvet og danner tilsammen en slagskygge af stålkonstruktionen. Anvendelsen af objekter fra tingsverdenen danner en slags dobbelt historie. Tallerknerne vedbliver at være tallerkner, men brugen af dem i denne kontekst lukker op for andre fortællinger, der findes indlejret i glasset, af mere grundlæggende karakter.

Det er et konceptuelt greb med reference tilbage til den engelske readymade-tradition.

Ved at vende is-asietterne med bunden op, opstår der små isolerede transparente rumdannelser. De mange glastallerkner samler sig fra afstand til en tyk ornamenteret flade – et glastæppe. Glasfoldningerne indfanger lyset, og de ændrer karakter, når man bevæger sig rundt i rummet. De forskellige facetteringer minder om formationer af iskrystal, som man kender dem fra frosne overflader i naturen.